یک داروی جدید ابتلا به دیابت نوع 1 را بیش از یک سال، به تاخیر انداخت

10ژوئن 2019 - نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که ابتلا به دیابت نوع 1 حداقل بمدت یکسال در افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند، توسط یک داروی جدید به تاخیر افتاده است.

داروی teplizumab با تغییر گلبول های سفید خون در سیستم ایمنی بدن که مسئول کشتن سلول های بتا هستند، کار می کند. حمله ی سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا مشخصه ی دیابت نوع 1 است.

محققان آمریکایی برای اولین بار نشان دادند که این دارو می تواند شروع دیابت نوع 1 را به تاخیر اندازد. درمان با teplizumab بمدت بیش از 14 روز، نرخ بیماری دیابت نوع 1 را در افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری بودند، به نصف کاهش داد.

این مطالعه بر روی 76 شرکت کننده ی 8 تا 49 ساله که در معرض خطر بالایی برای دیابت نوع 1 قرار داشتند، انجام شد. وضعیت خطر بر اساس ابتلای یکی خویشاوندان نزدیک فرد به دیابت نوع 1 و وجود آنتی بادی های مربوط به دیابت نوع 1 در خون فرد و همچنین میزان قند خون بالاتر از قند خون طبیعی تعیین می شود.

چهل و چهار شرکت کننده به صورت تصادفی تحت درمان با teplizumab و 32 نفر تحت درمان با دارونما قرار گرفتند. در مجموع 43 درصد  از افراد گروه تپلیزوماب و 72 درصد از افراد گروه دارونما به دیابت نوع 1 مبتلا شدند.

محققان مدت زمان مورد نیاز تا ابتلا به دیابت نوع 1 را در گروهی که تپلیزوماب مصرف می کردند، بطور ​​میانگین 48.4 ماه اعلام کردند. این زمان برای کسانی که دارونما مصرف می کردند، کوتاهتر و بطور متوسط 24.4 ماه بود.

عملکرد دارو در سال اول حتی قوی تر بود، بطوری که تنها 7٪ از افراد مصرف کننده ی داروی تپلیزوماب به دیابت نوع 1 مبتلا شدند و در مقایسه 44 درصد از گروه دارونما در سال اول به دیابت نوع 1 مبتلا شدند.

محققان حدس می زنند که دفعات بیشتر استفاده از دارو می تواند بیماری را برای مدت زمان بیشتری به تاخیر بیاندازد، اما همچنین از تاثیر شدید مصرف طولانی مدت آن بر سیستم ایمنی بدن نگران هستند.

شرکت کنندگان بطور موقت با سطوح پایین لنفوسیت ها که یک نوع از گلبولهای های سفید خون هستند، مواجه شدند که عوارض جانبی آن شامل بثورات بود.

دکتر Kevan Herold ، مدرس دانشگاه Yale و محقق اصلی پژوهش گفت: پس از شکست های مکرر در مطالعات قبلی، این اولین بار است که یک دارو توانسته است شروع دیابت نوع 1 را به تاخیر اندازد و نرخ توسعه ی دیابت را به نصف کاهش دهد.

این دارو توسط Provention Bio Inc تهیه شده است و بودجه ی این مطالعه توسط موسسه ملی بهداشت و همچنین JDRF تامین گردید.

این مطالعه توسط مجله پزشکی نیوانگلند منتشر و نتایج آن در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ( 7 تا 11 ژوئن در سانفرانسیسکو)، ارائه شد.

دکتر Clifford Rosen، از مرکز تحقیقات پزشکی Maine همراه با سردبیر مجله ی پزشکی نیوانگلند دکتر Julie Ingelfinger ، می گویند: ما در نهایت می توانیم بگوییم که پیشرفت قابل توجهی در تعدیل مرحله ی ابتدایی دیابت نوع 1 با این دارو می توانیم ایجاد کنیم. اکنون به مطالعات بیشتری برای آزمایش این دارو قبل از تأیید آن، نیاز داریم.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/new-drug-delays-type-1-diabetes-by-more-than-a-year,-study-reports-95636897.html